VR inzetten voor de klantbeleving

Er zijn al diverse onderzoeken gedaan naar retentie ofwel het opslaan van informatie in de hersenen. Tekst en spraak worden snel weer vergeten, visuele informatie blijft veel beter hangen. Wanneer het Virtual Reality beelden betreft is de retentie nog hoger, en de kijker heeft een veel diepere connectie met de beelden. In verkoopgesprekken naar klanten toe kan VR zeer goed worden ingezet om producten te demonstreren, aan te prijzen en verkoop te stimuleren. Steeds meer bedrijven, verspreid over allerlei sectoren gebruiken Virtual en Augmented Reality om hun producten aan de man te brengen.

Virtuele IKEA

Niet iedereen loopt graag door de lange wandelgangen van de IKEA. Dat hebben ze bij de grote meubelgigant ook begrepen, daarom hebben ze een virtuele keuken ingericht die je met een HTC Vive headset kunt bekijken. Je kunt lades openen en zelfs de kraan aanzetten. Zo krijg je het gevoel dat je thuis in een IKEA keuken staat.

Bij de Hololens pakken ze het iets anders aan. Die geven de potentiële klant in de showroom de headset op hun hoofd. Ze zien vervolgens een keuken staan op een echte locatie. Zo krijgt de klant een goede voorstelling van de keuken. In tegenstelling tot een echte keuken kan de verkoper kleuren aanpassen, een kastje extra erbij zetten etc.

Auto in de showroom zonder auto

Het komt regelmatig voor dat er een nieuw model auto op de markt gaat verschijnen die nog niet bij de dealer staat. Steeds meer autofabrikanten presenteren de nieuwste modellen met behulp van Virtual Reality. De 360 graden panorama foto’s zijn al haast vanzelfsprekend, je kunt nu ook bij een aantal dealers nieuwe modellen virtueel bekijken in de showroom. Met een VR headset kun je helemaal rond een virtuele auto lopen. Je kunt er nog net geen virtuele proefrit mee maken!

Verkoop is maatwerk

Verkopen is inspelen op de emoties van de klant. Het is voor zowel de verkoper als de klant goed wanneer de informatie in het verkoopgesprek aanspreekt, duidelijk is en de klant een bepaald gevoel geeft. Met Virtual Reality krijgt de klant een beter beeld van de mogelijkheden en de verkoper kan de wensen van de klant realtime doorvoeren in de VR presentatie. Door VR aan te bieden in de winkel trek je ook meer klanten naar de winkel die anders alleen online shoppen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *